Χειροπρακτική ή Manuelle Therapie είναι μια θεραπευτικά μέθοδος κατά την οποία γίνονται χειρισμοί και μάλαξη στη σπονδυλική στήλη αλλά και στις άλλες αρθρώσεις.

Είναι μια ήπια θεραπεία για οξείες και χρόνιες μυοσκελετικές διαταραχές. Αιτίες αυτών των διαταραχών είναι συχνά μια αναντιστοιχία του φορτίου και το άγχος για το σώμα.

Η θεραπεία που διεξάγεται είναι στοχευμένη και περιλαμβάνει, τεχνικές μαλακών μορίων, τεχνικές για τη βελτίωση του εύρους της κίνησης καθώς και σταθεροποίηση και λειτουργική βελτίωση σε μακροπρόθεσμη βάση.

Η χειροπρακτική είναι η θεραπεία που περιλαμβάνει τεχνικές θεραπείας στις οποίες ο θεραπευτής χρησιμοποιεί αποκλειστικά τα χέρια του. Η μάλαξη, οι διατάσεις ή η πίεση που εξασκείται στους μπλοκαρισμένους ιστούς, τους χαλαρώνει, αποκαθίσταται η κινητικότητα και ανακουφίζεται ο ασθενής από τους πόνους.

Στην κλασική αρχαιότητα ο πόνος στην πλάτη αντιμετωπίστηκε με ειδικές τεχνικές και μάλαξη. Ο Ιπποκράτης περιγράφει επιπρόσθετα τις τραυματικές εξαρθρώσεις και τις μικρές μετατοπίσεις των σπονδύλων που πρέπει να διορθωθούν. Στον Μεσαίωνα παρά πολλοί θεραπευτές βρίσκονταν στον δρόμο των Ιατρών για να θεραπεύσουν τον πόνο. Από τον 19ο αιώνα σε διάφορες μορφές και ονομασίες μπαίνει η χειροπρακτική στην Ευρώπη. Οι μέχρι τότε γνώσεις της παθοφυσιολογίας μιλούσαν για μυϊκό αυξημένο τόνο, δυσλειτουργίες και μυϊκές ανισορροπίες.

Η βιομηχανική λαμβάνει υπόψη το διαφορετικό σχήμα των αρθρώσεων όπως και τα σύνθετα σημεία έκφυσης και κατάφυσης των μυών.

Τα ακόλουθα συμπτώματα μπορούν να αντιμετωπιστούν με την χειροπρακτική

• Πόνος και περιορισμένη κινητικότητα όλων των αρθρώσεων
  • Πόνος στη πλάτη (οσφυαλγία, ισχιαλγία, αρθροπάθειες των σπονδυλικών αρθρώσεων
  • Αθλητικοί τραυματισμοί (διάστρεμμα ποδοκνημικής, τραυματισμοί στο γόνατο)
  • Κεφαλαλγία, ημικρανία, ζάλη, θόρυβοι αυτιών
  • Ενοχλήσεις στον Αυχένα και στην ωμική ζώνη

Η επιβεβαίωση της διάγνωσης αλλά και οι ειδικοί χειρισμοί που χρειάζονται στη θεραπεία απαιτούν πολύ καλές γνώσεις Ανατομίας και Βιομηχανικής.